З метою виявлення обдарованих учнів практичні психологи проводять тестування за допомогою пакету психодіагностичних методик, який включає п'ять методик:
Після обстеження та обробки отриманих даних визначається індекс обдарованості та заповнюється "Психодіагностична карта пошуку обдарованих учнів".
Освітня система ЗЗСО району використовує методологію особистісно зорієнтованого навчання, що передбачає послідовне ставлення педагога до вихованця як до особистості, як до самосвідомого відповідального суб'єкта власного розвитку, тобто як до суб'єкта виховної взаємодії. Це базова ціннісна орієнтація педагога, яка визначає його позицію у взаємодії з кожною дитиною та колективом.
Концепція розвитку загальної середньої освіти визначає її суть як освіти для людини: "Молода людина, громадянин двадцять першого століття, повинна критично мислити, переробляти різноманітну інформацію, бажати змінити своє життя й життя своєї країни у кращу сторону".
Виходячи з вищезазначеного, педагогічні колективи визначили пріоритетні завдання своєї педагогічної діяльності:
На тих, хто працює з дітьми, визначає обдарованість в ранніх її проявах, лежить велика відповідальність. Ця робота потребує не лише спеціальних знань, але й досконалого володіння сучасними діагностичними методиками. Пошук і виявлення обдарованих дітей передбачають визначення рівня обдарованості за певними методиками з обов’язковою участю практичних психологів, педагогів, батьків, використанням не тільки тестових методик, але й методів спостереження, опитувальників поведінки та аналізу продуктів діяльності вихованців.
Виявлення обдарованих і талановитих дітей досить довготривалий процес, пов’язаний з динамікою розвитку дитини. Здійснення його неможливе шляхом лише одноразової процедури. Важливо правильно застосувати методики виявлення здібностей та в процесі навчання спостерігати за успіхами дітей.
Для виявлення обдарованості в школах використовуються різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально розроблених стандартизованих та тестових завдань.
Процес виявлення обдарованих дітей в ЗЗСО проходить в декілька етапів:
За результатами роботи шкільних психологів і класних керівників постійно оновлюються шкільні, районні та міський банк "Обдарованість".